Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/4588
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorคุณากร ไวยวุฒิ, อาจารย์ที่ปรึกษา
dc.contributor.authorธีรภัทร์ ศศิธรโรจนชัย
dc.date.accessioned2022-04-18T15:24:36Z
dc.date.available2022-04-18T15:24:36Z
dc.date.issued2564
dc.identifier.urihttp://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/4588
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อพฤติกรรมผู้บริโภคในการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในจังหวัดสระบุรี โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย จำนวน 400 คน โดยผู้วิจัยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมโดยทำการแจกแบบสอบถามให้กับผู้บริโภคที่มาเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในจังหวัดสระบุรี สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานคือ ค่าสถิติทดสอบ ไค-สแควร์ (Chi-Square Test) และหาความสัมพันธ์ คือ สถิติค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation Coefficient) ตัวแปรอิสระ ได้แก่ ลักษณะทางประชากรศาสตร์ประกอบด้วย เพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ซึ่งประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจาหน่าย และด้านส่งเสริมการตลาด และตัวแปรตาม ได้แก่ พฤติกรรม การเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้า ประกอบด้วย ประเภทของเครื่องใช้ไฟฟ้าที่เลือกซื้อ วัตถุประสงค์ในการซื้อ ผู้ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ ระยะเวลาหรือความถี่ในการซื้อ แหล่งข้อมูลในการเลือกซื้อ และลักษณะการชำระเงิน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 46 – 55 ปี จบการศึกษาระดับปริญญาตรีขึ้นไป ประกอบอาชีพพนักงานบริษัท และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ในเรื่องคุณภาพของอุปกรณ์มากที่สุด ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด และปัจจัยด้านราคา อยู่ในระดับมาก ตามลำดับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใข้ฟ้า ประเภทที่เลือกซื้อมากที่สุด คือ โทรทัศน์ รองลงมาคือ เครื่องปรับอากาศ มีวัตถุประสงค์ในการซื้อเพราะเกิดชำรุดเสียหาย และรูปแบบที่ทันสมัย ผู้ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินในซื้อ คือ ตนเอง และครอบครัว มีระยะเวลาหรือความถี่ในการซื้อที่ไม่แน่นอนแล้วแต่โอกาส แหล่งข้อมูลในการตัดสินใจซื้อส่วนใหญ่หาข้อมูลจากอินเตอร์เน็ต และจากโฆษณาผ่านสื่อต่าง ๆ ส่วนใหญ่เลือกซื้อจากร้านขายเครื่องใช้ไฟฟ้า และเลือกซื้อโดยวิธีการชำระเงินสดเป็นส่วนใหญ่ ผลการทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสาคัญ 0.05 พบว่า เพศ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในเรื่องวัตถุประสงค์ในการซื้อ อายุ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในเรื่องแหล่งข้อมูลในการเลือกซื้อ ระดับการศึกษา มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในเรื่องวัตถุประสงค์ในการซื้อ ระยะเวลาหรือความถี่ในการเลือกซื้อ และแหล่งข้อมูลในการเลือกซื้อ อาชีพ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในเรื่องของประเภทสินค้า และแหล่งข้อมูลในการเลือกซื้อ รายได้ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในเรื่องวัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อ และบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในทุกด้าน ไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในจังหวัดสระบุรีen_US
dc.description.abstractThe purpose of this research is to study the marketing mix factors affecting consumer behavior when purchasing electrical appliances in Saraburi province. The samples were 400 people. The research instruments used were questionnaires. A sample of these cases was drawn from consumers that were purchasing electrical appliances in Saraburi province. Data was analyzed by frequency, percentage, average value, and standard deviation (S.D.). The statistics used to test the hypothesis were from the Chi-Square test. The Pearson Product Moment Correlation Coefficient is used to find correlation. The independent variables were demographic characteristics, consisting of Gender, Age, Education level, Occupation and Average monthly income. The marketing mix factor consists of Products, Prices, Place, and Promotion. The dependent variables were purchasing behavior of electrical appliances, consisting of product type, purchase objectives, influencers in purchasing decisions, The period or frequency of purchases, purchasing resources and payment methods. The findings indicated that most of the respondents were female, aged 46–55 years, and graduated with a bachelor's degree or above. They worked as company employees, and the average monthly income was 20,001–30,000 baht. Considering each aspect ordered from the highest to the least, respondents placed the highest priority on the product factor in terms of device quality, price, place, and promotion, respectively, according to the behavior of those purchasing electrical appliances. The types that consumers purchase the most are televisions and air conditioners, with the purpose of purchase being damage and modern style. The people who influence purchasing decisions are themselves and their families. The period or frequency of purchases is uncertain and depends on the occasion. Most of the resources for purchasing decisions are obtained from the Internet and advertisements via various media. The majority of consumers purchase electrical appliances from electronics stores and pay by cash methods. The hypothesis testing results at the significance level of 0.05 found that Gender was related to the purchase behavior of electrical appliances in terms of purchase objectives. Age was related to the purchasing behavior of electrical appliances in terms of information sources for purchasing. Education level was related to the purchasing behavior of electrical appliances in terms of purchase objectives, period of purchase or frequency of purchases, and purchasing resources. Occupation was related to the behavior of purchasing electrical appliances in terms of product type and purchasing resources. Income was related to the purchasing behavior of electrical appliances in terms of purchase objectives and influencers in purchasing decisions. The marketing mix factors in all aspects not related to the purchasing behavior of electrical appliances in Saraburi Province.
dc.description.sponsorshiplibrary.carit@mail.rmutk.ac.then_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. คณะบริหารธุรกิจen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ -- คณะบริหารธุรกิจ -- การค้นคว้าอสิระen_US
dc.subjectการค้นคว้าอิสระ -- ปีการศึกษา 2564en_US
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภคen_US
dc.subjectเครื่องมือเครื่องใช้ไฟฟ้าen_US
dc.subjectส่วนประสมทางการตลาดen_US
dc.subjectConsumer Behavior
dc.subjectMarketing
dc.titleปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อพฤติกรรมผู้บริโภคในการตัดสินใจซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าในจังหวัดสระบุรีen_US
dc.title.alternativeMarketing mix factors affecting consumer behavior in purchasing electrical applinaces in Saraburi provinceen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์/การค้นคว้าอิสระ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thiraphat_2021.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.