Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/4237
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิไลลักษณ์ บินดาร์, อาจารย์ที่ปรึกษาโครงงาน
dc.contributor.authorปิยฉัตร มณีวงษ์
dc.date.accessioned2021-05-13T09:36:32Z
dc.date.available2021-05-13T09:36:32Z
dc.date.issued2563
dc.identifier.urihttp://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/4237
dc.description.abstractการศึกษาโครงงานครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาอัตลักษณ์ของตลาดสามชุกร้อยปี2) เพื่อออกแบบผลิตภัณฑ์ผ้าขาวม้าห้าสีจากอัตลักษณ์ตลาดสามชุกร้อยปี3) เพื่อประเมินความพึงพอใจ ที่มีต่อรูปแบบผลิตภัณฑ์ผ้าขาวม้าห้าสีจากอัตลักษณ์ตลาดสามชุกร้อยปีกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัย คือ นักท่องเที่ยวย่านตลาดสามชุกร้อยปีอำเภอสามชุก จังหวัดสุพรรณบุรี โดยการสุ่มตัวอย่างแบบ บังเอิญ จ านวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานจากผลการวิจัยพบว่า อัตลักษณ์ตลาดสามชุกร้อยปีคือ สถาปัตยกรรมบ้านเรือนเก่าแก่กว่าร้อยปีที่ประดับด้วยลวดลายขนมปังขิง จึงน ามาเป็นแนวคิดในการออกแบบผสมผสานกับผ้าขาวม้าห้า สีที่ออกแบบลวดลายใหม่จ านวน 4 ลวดลาย ซึ่งผู้เชี่ยวชาญมีความพึงพอใจในลวดลายที่ 1 มากที่สุด และน ามาออกแบบเป็นผลิตภัณฑ์จ านวน 3 ชุด แต่ละชุดประกอบด้วย กระเป๋า หมวก และเข็มขัดประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญ 6 คน มีความพึงพอใจรูปแบบที่ 2 มากที่สุด มีค่าเฉลี่ย 3.57 ส่วนเบี่ยงเบน มาตรฐาน0.58 และได้ปรับปรุงรูปแบบตามข้อเสนอแนะ จากนั้นจึงผลิตเป็นต้นแบบ และประเมินความพึงพอใจกับกลุ่มตัวอย่าง 30 คน ซึ่งผลรวมทุกด้านมีความพึงพอใจมาก ค่าเฉลี่ย 3.91 ส่วน เบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.8en_US
dc.description.abstractThe objectives of this project are 1) to study on the identity of One Hundred Years Old Sam Chuck Marketplace, 2) to develop the thai loincloth product from identity of One Hundred Years Old Sam Chuck Marketplace, and 3) to evaluate the satisfaction to the thai loincloth product from identity of One Hundred Years Old Sam Chuck Marketplace. The samples for this research project are 30 tourists who visit the area of One Hundred Years Old Sam Chuck Marketplace, Sam Chuck District, Suphanburi Province. The samples are selected with random sampling technique. The tool used in the research is the questionnaireon satisfaction. The used statistic values are percentages, means (𝑥̅ ) and standard deviations (S.D.). The findings from the study show that the key identity of One Hundred Years Old Sam Chuck Marketplaceis morethanhundred yearsold houses thatare decorated in colonial or gingerbread style, which is applied to the designing of the 4 styles of Thai pentachrome tartan fabric, which are evaluated by experts for satisfaction. The experts are most satisfied with Style 1. Therefore, the fabric in Style 1 is used for designing 3 setsof products eachof whichconsistsof a bag, ahat and a belt. After the evaluation for satisfaction by 6 experts, the result is that Set 2 is most satisfying, with mean being 3.57 and S.D. being 0.58. After the forms and looks of the products are adjusted and improved inaccordance withsuggestions from theexperts, the prototype product set is produced and evaluated for satisfaction by the 30 samples. The results from the evaluationshow that theoverall satisfactionis inhighlevel, with mean being 3.91 and S.D. being 0.87
dc.description.sponsorshiplibrary.carit@mail.rmutk.ac.then_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. สาขาวิชาการออกแบบผลิตภัณฑ์en_US
dc.subjectโครงงานปริญญาตรี -- ปีการศึกษา 2563
dc.subjectผ้าขาวม้าห้าสี
dc.subjectอัตลักษณ์ตลาดสามชุกร้อยปี
dc.titleการศึกษาและพัฒนาผลิตภัณฑ์ผ้าขาวม้าห้าสีจากอัตลักษณ์ ตลาดสามชุกร้อยปีen_US
dc.title.alternativeStudy and Development of Thai Loincloth Product from Identity of One Hundred Years Old Sam Chuck Marketplaceen_US
Appears in Collections:บทคัดย่อรายวิชาโครงงานปริญญาตรี

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ผ้าขาวม้า.pdf146.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.