Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/1539
Title: อิทธิพลของการสื่อสารการตลาดต่อการใช้สินเชื่อโครงการธนาคารประชาชนธนาคารออมสิน
Other Titles: The influence of Marketing Communication Toward Using Loan Service On People Bank Project of Government Saving Bank
Authors: กิตติพงษ์ โสภณธรรมภาณ
พิมลรัตน์ โปร่งแก้วงาม
Keywords: ธนาคารออมสิน
การสื่อสารทางการตลาด
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ -- คณะบริหารธุรกิจ -- วิทยานิพนธ์
สินเชื่อ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงระดับความคิดเห็นของผู้ใช้บริการสินเชื่อโครงการธนาคารประชาชน ธนาคารออมสิน ที่มีต่อสื่อการตลาดต่าง ๆ และอิทธิพลของสื่อการตลาดต่อการตัดสินใจใช้สินเชื่อ โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ กลุ่มผู้ที่มาใช้บริการสินเชื่อโครงการธนาคารประชาชน จำนวนทั้งหมด 400 คน โดยได้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน T-Test One-way Anova Fisher’s Least Significant Difference และการวิเคราะห์ปัจจัย (Factor Analysis) จากการวิจัยพบว่าส่วนใหญ่ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญกับสื่อการตลาด 3 อันดับแรกคือ ทางด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมการขาย ด้านสื่อตัวบุคคล และด้านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า เพศที่ต่างกัน ได้รับอิทธิพลจากสื่อที่ต่างกันในด้านการตลาดทางตรง อายุที่ต่างกันได้รับอิทธิพลจากสื่อที่ต่างกันใน ด้านสื่อสิ่งพิมพ์ สื่อตัวบุคคล และการจัดกิจกรรมส่งเสริมการขาย ระดับการศึกษาที่ต่างกันได้รับอิทธิพลจากสื่อที่ต่างกันในด้านสื่อสิ่งพิมพ์ สื่ออิเล็กทรอนิกส์และการตลาดทางตรง อาชีพที่ต่างกันได้รับอิทธิพลจากสื่อที่ต่างกันในด้านสื่อสิ่งพิมพ์ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ สื่อตัวบุคคล และการตลาดทางตรง สถานภาพที่ต่างกันได้รับอิทธิพลจากสื่อที่ต่างกันในด้านสิ่งพิมพ์ สื่อตัวบุคคล และการจัดกิจกรรมส่งเสริมการขาย ส่วนรายได้ที่ต่างกันพบว่าการสื่อสารการตลาดทุกด้านไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้สินเชื่อ นอกจากนี้การวิเคราะห์ปัจจัย (Factor Analysis) สื่อการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจ 3 อันดับแรก คือ การตลาดทางตรง สื่อสิ่งพิมพ์ และการส่งเสริมการขาย
This research intended to study the opinion level on marketing media of customers using loan service on people banking project of Government Saving Bank. The influence of each marketing media was also examined. The 400 respondents were customers using loan service on people banking project. Questionnaire was used as research data collecting tool. Data were analyzed using statistic techniques of frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, One-way Anova, Fisher’s Least Significant Difference and Factor Analysis The results showed that the majority rated the three most important media as sale promotion, personal, and electronic media respectively. For hypotheses testing, customers with different sex perceived the influence of marketing media differently on direct marketing. Customer with different age perceived the media contrarily on printing media, personal media, and sale promotion while customer with different education perceived the media in a different way on printing media, electronic media and direct marketing. Additionally, customers with different occupation perceived the media differently on printing media, electronic media, personal media and direct marketing whereas those with different status perceived media otherwise on printing media, personal media, and sale promotion. On the other hand, it was found that customers with different income were having no different on perceiving the marketing media on all aspects. Moreover, further analysis from factor analysis revealed that the three most influencing factors affecting customers on using loan service were direct marketing, printing media and sale promotion
URI: http://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/1539
http://lib.rmutk.ac.th/BibDetail.aspx?bibno=152047
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์/การค้นคว้าอิสระ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pimonrat_2016.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.