Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/4033
Title: ศึกษาคุณภาพของการบริหารจัดการธุรกิจสายการบินต้นทุนต่ำ ที่ให้บริการในประเทศไทย
Other Titles: The Study of Service Quality of the Low Cost Carrier Management in Thailand Author Miss Darin Seedanoy Miss Taninthorn Tanaruk
Authors: สุภาพร อรรคพิณ, อาจารย์ที่ปรึกษาโครงงาน
ดารินทร์ สีดาน้อย
ธนินท์ธร ธนรักษ์วัฒนากูล
Keywords: สายการบินต้นทุนต่ำ
โครงงานปริญญาตรี -- ปีการศึกษา 2562
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. คณะศิลปศาสตร์
Abstract: วิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้โดยสารสายการบินต้นทุนต่ำที่ให้บริการในกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาคุณภาพของการบริหารจัดการธุรกิจสายการบินต้นทุนต่าที่ให้บริการในกรุงเทพมหานครเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ โดยมีแบบสอบถามเป็นเครื่องมือ ที่ศึกษากับกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้โดยสารที่รับบริการสายการบินต้นทุนต่าที่ให้บริการในประเทศไทย จำนวน 100 คน ด้วยการสุ่มตัวอย่างแบบ บังเอิญ ณ ท่าอากาศยานนานาชาติสุวรรณภูมิ และท่าอากาศยานนานาชาติดอนเมือง กรุงเทพมหานคร สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล อาทิ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย (x̄) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) ผลการวิจัย พบว่า ผู้รับบริการสายการบินต้นทุนต่าส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อยู่ในช่วงอายุ 26-35 ปี มี สถานภาพโสด เป็นผู้มีการศึกษาระดับสูงสุดอยู่ในระดับปริญญาตรี เป็นพนักงานบริษัทเอกชน และเป็นผู้มีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 10,001-20,000บาท ผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้านพฤติกรรมการรับบริการสายการบินต้นทุนต่า พบว่า ผู้โดยสารส่วนใหญ่มีวัตถุประสงค์ที่เดินทางเพื่อท่องเที่ยว/พักผ่อน มีความถี่ในการใช้บริการเฉลี่ยปีละ1-2 ครั้ง เดินทางในวันหยุดสุดสัปดาห์ เสาร์-อาทิตย์ หรือวันหยุดนักขัตฤกษ์ ตัดสินใจเองในการเลือกใช้บริการสายการบินต้นทุนต่า (ไม่มีผู้แนะนำ) ส่วนใหญ่สำรองที่นั่งหรือซื้อตั๋วโดยสารโดยวิธีผ่านเว็บไซต์ของสายการบิน และชำระค่าตั๋วโดยสารผ่านบัตรเครดิต ผลการวิเคราะห์ข้อมูล ด้านคุณภาพของการบริหารจัดการธุรกิจสายการบินต้นทุนต่าที่ให้บริการในประเทศไทย ที่แบ่งออกเป็น 7 ด้าน ตามทฤษฎีส่วนประสมการตลาด (7Ps) คือ ด้านสินค้า (Product) ด้านราคา (Price) ด้านสถานที่ (Place) ด้านการส่งเสริมการตลาด (Promotion) ด้านบุคลากร (People) ด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ (Physical Evidence) และด้านกระบวนการให้บริการ (Process) พบว่า ผู้โดยสารส่วนใหญ่มีความคิดเห็นต่อการบริหารจัดการธุรกิจสายการบินต้นทุนต่ำที่ให้บริการในประเทศไทยอยู่ในระดับมากที่สุด (x̄=3.65,S.D=1.11) โดยมีด้านบุคลากรมีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด (x̄=4.13, S.D=0.69) แต่ในทางตรงกันข้าม ด้านการส่งเสริมการตลาดมีระดับความคิดเห็นอยู่ในอยู่ที่ระดับน้อยที่สุด (x̄=3.74, S.D=0.8)
This research aims 1) to study the behaviour of low-cost airline passengers serving in Bangkok, Thailand; and 2) to evaluate the quality of business management of low cost carriers or airlines providing in Bangkok. The study is quantitative research by employing the questionnaire survey to collect the data from the research samples: the passengers of low-cost carriers providing services in Thailand. 100 samples were reached with accidentally sampling at Suvarnabhumi International Airport and Bangkok Don Mueang International Airport. Statistics used to analyze data were percentage (%), mean (x̄) and standard deviation (S. D.) The study results showed that the most low-cost airline passengers were female, single, aged between 26-35 years old, holding a bachelor’s degree, were a private company employee, with a monthly incomes between 10001-20,000 Baht. Regarding the low-cost airline customers’ behaviour, the analysis results revealed that most of the passengers traveling for tourism / leisure with average frequency of 1-2 per year, travelling on weekends, or public holidays, no one influent on their decisions to select any low cost airlines (no advisers), reservation made through the airline's website, and the payment made by their credit cards. The results of the data analysis on the quality of low-cost airline business management in Thailand which were divided into 7 areas according to marketing mix theory (7Ps), namely product, price, place, promotion, personnel, physical evidence, and process of services, found that most of the passengers had the opinion on the management of the low-cost airline operating in Thailand at the highest level (x̄=3.65 S. D=1.11) as well as the personnel aspect was viewed at the highest level (x̄=4.13.65 S. D=0.69). On the contrary, the passengers rated the marketing promotion at the lowest level (x̄=3.74 S. D=0.8).
URI: http://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/4033
Appears in Collections:บทคัดย่อรายวิชาโครงงานปริญญาตรี



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.