Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/4223
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสมชาย ดิษฐาภรณ์, อาจารย์ที่ปรึกษาโครงงาน
dc.contributor.advisorDesign of home decor from coffee ground with wabi sabi Concept. The objectives of this research are 1) to study home decoration products from coffee grounds with wabi sabi concept 2) to design home decoration products from coffee grounds with wabi sabi concept 3) to assess the satisfaction towards the products of Decorate the house from coffee grounds. wabi sabi concept. The sample group is people interested in home decoration products. Chatuchak Market The home decoration zone consists of 30 people by accidentally selecting a sample. The research tool was used to assess the satisfaction of the experts. And sample. The statistics used in the analysis were percentage, mean, arithmetic. And standard deviation. The research results were found that Guidelines for designing house decor according to the concept of wabi sabi It has a simple style, focusing on the individual's inhabitants rather than finding something new to replace by finding the hidden beauty back and using it as intended. The shape is convenient to use. By learning the process of forming coffee grounds and developing the formula to be able to use it Product design of home decoration products from coffee grounds. wabi sabi concept has 3 forms, namely, 1 form, which emphasizes the curvature of the product. Inspired by Japanese pottery. Shorten and add proportions to suit the vase. The color used is the second coffee grounds color, inspired by geometric shapes. By using the aesthetics, calm and simplicity of the form, cut down to create a new form. Type 3 minimalism is a simple design. It was inspired by Nikaisen, a beauty that reflects imperfections, not too much of a decorate. Focus on utility Ease of use. The results of the satisfaction assessment showed that.The experts were most satisfied with the third model, with the following aspects: layout, very satisfied. (𝑥 = 4.20, SD = 1.09). Utilities were at the level of very satisfied ( 𝑥 = 3.64, SD = 0.02), the beauty is in the very satisfied ( 𝑥 = 4.20, SD = 0.18) in the preservation of local culture. It was at a high level of satisfaction ( 𝑥 = 4.02, SD = 0.38), then the prototype was produced and taken to the sample group to assess their satisfaction. The results showed that the mean of satisfaction was in descending order as follows. The satisfaction of the model was at a high level (𝑥 = 3. 59, SD = 0 . 96) .The aesthetic satisfaction was at a moderate level (𝑥 = 3. 33, SD = 0 . 82) side Maintain local culture Satisfaction was at a moderate level ( 𝑥 = 3.30 , SD = 0.72 ) and usefulness was at a moderate level (𝑥= 3.20 , SD = 0 .91 )
dc.contributor.authorอารีรัตน์ แสงรัตน์
dc.date.accessioned2021-05-12T02:46:29Z
dc.date.available2021-05-12T02:46:29Z
dc.date.issued2562
dc.identifier.urihttp://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/4223
dc.description.abstractการออกแบบผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านจากกากกาแฟแนวคิดวาบิซาบิ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อศึกษาผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านจากกากกาแฟแนวคิดวาบิซาบิ2) เพื่อออกแบบผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านจากกากกาแฟแนวคิดวาบิซาบิ3) เพื่อประเมินความพึงพอใจที่มีต่อผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านจากกากกาแฟแนวคิดวาบิซาบิกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ที่สนใจผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านตลาดสวนจตุจักร โซนของตกแต่งบ้าน จำนวน 30 คน โดยใช้วิธีเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบประเมินความพึงพอใจของผู้เชี่ยวชาญ และกลุ่มตัวอย่าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า แนวทางการออกแบบของตกแต่งบ้านตามหลักแนวคิดวาบิซาบิ คือมีรูปแบบเรียบง่ายเน้นที่ตัวบุคคลผู้อยู่อาศัยมากกว่าการหาสิ่งใหม่ๆมาทดแทนโดยการหาความสวยที่ซ่อนอยู่ กลับมาใช้ประโยชน์ตามจุดมุ่งหมาย มีรูปทรงสะดวกต่อการใช้งาน โดยเรียนรู้กระบวนการขึ้นรูปกากกาแฟและพัฒนาสูตรให้สามารถใช้งานได้จริง ผลการออกแบบผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านจากกากกาแฟแนวคิดวาบิซาบิ มี 3 รูปแบบ ได้แก่ รูปแบบที่ 1 รูปแบบที่เน้นความโค้งมนของผลิตภัณฑ์ โดยได้แรงบันดาลใจจากเครื่องปั้นดินเผาประเทศญี่ปุ่น ตัดทอนและเพิ่มสัดส่วนให้เหมาะสมกับชุดแจกัน สีที่ใช้คือสีของกากกาแฟ แบบที่ 2 รูปแบบที่ได้แรงบันดาลใจมาจากรูปทรงเรขาคณิต โดยใช้สุนทรียภาพความสงบและเรียบง่ายของรูปแบบตัดทอนให้เกิดรูปแบบใหม่ขึ้น แบบที่ 3 รูปแบบ มินิมอล เป็นรูปแบบที่เรียบง่ายโดยได้แรงบันดาลใจมาจากนิกานเซนคือความงามที่สะท้อนถึงความไม่สมบูรณ์แบบไม่ปรุงแต่งมากนัก เน้นประโยชน์ใช้สอย สะดวกต่อการใช้งาน ผลการประเมินความพึงพอใจพบว่า ผู้เชี่ยวชาญมีความพึงพอใจมากที่สุดในรูปแบบที่ 3 โดยมีในด้านต่างๆ ดังนี้ ได้แก่ ด้านรูปแบบอยู่ในระดับความพึงพอใจมาก (𝑥 = 4.2, S.D = 1.09) ด้านประโยชน์ใช้สอยอยู่ในระดับความพึงพอใจมาก ( 𝑥 = 3.64, S.D = 0.02) ด้านความสวยงาม อยู่ในระดับความพึงพอใจมาก ( 𝑥 = 4.2, S.D = 0.18) ด้านความคงไว้ซึ่งวัฒนธรรม้องถิ่นอยู่ในระดับความพึงพอใจมาก ( 𝑥 = 4.02, S.D = 0.38) จากนั้นจึงนำไปผลิดต้นแบบและนำไป ให้กลุ่มตัวอย่างประเมินความพึงพอใจ ผลพบว่าค่าเฉลี่ยความพึงพอใจเรียงตามลำดับมากน้อยดังนี้ ด้าน รูปแบบมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ( 𝑥 = 3.59, S.D = 0.96) ด้านความสวยงามมีความพึงพอใจอยู่ ในระดับปานกลาง ( 𝑥 = 3.33, S.D = 0.82) ด้านความคงไว้ซึ่งวัฒนธรรมท้องถิ่นมีความพึงพอใจอยู่ใน ระดับปานกลาง ( 𝑥 = 3.30, S.D = 0.72) และด้านประโยชน์ใช้สอยมีความพึงพอใจอยู่ในระดับปาน กลาง ( 𝑥 = 3.20, S.D = 0.91)en_US
dc.description.sponsorshiplibrary.carit@mail.rmutk.ac.then_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. สาขาวิชาการออกแบบผลิตภัณฑ์en_US
dc.subjectโครงงานปริญญาตรี -- ปีการศึกษา 2562en_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ -- คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี -- สาขาวิชาการออกแบบผลิตภัณฑ์en_US
dc.subjectผลิตภัณฑ์ตกแต่งบ้านen_US
dc.subjectกากกาแฟen_US
dc.subjectแนวคิดวาบิซาบิen_US
dc.subjecthome decor products
dc.titleการออกแบบผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบ้านจากกากกาแฟแนวคิดวาบิซาบิen_US
dc.title.alternativeDesign of Home Decor From Coffee Ground with Wabi Sabi Concepten_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:บทคัดย่อรายวิชาโครงงานปริญญาตรี

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
กาแฟแนวคิดวาบิซาบิ.pdf102.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.