Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/2373
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | กิตติพงษ์ โสภณธรรมภาณ | |
dc.contributor.author | ไพลิน อภิธรรมกิตติ | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T08:54:52Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T08:54:52Z | |
dc.date.issued | 2562 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/2373 | |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการรับรู้ความเสี่ยง แรงจูงใจต่อการซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางอินเทอร์เน็ตและศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ความเสี่ยงกับแรงจูงใจ โดยใช้ตัวอย่างจำนวน 500 คน จากการเก็บแบบสอบถามผ่านทางออนไลน์ สถิติเชิงพรรณนาที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอนุมานใน การเปรียบเทียบความแตกต่าง คือ สถิติ T-Test และ F-Test และ Pearson correlation ผลจากวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวน 368 คน คิดเป็นร้อยละ 73.60 อายุระหว่าง 18 – 30 ปี จำนวน 217 คน คิดเป็นร้อยละ 43.40 มีระดับการศึกษาปริญญาตรี จำนวน 327 คน คิดเป็นร้อยละ 65.40 อาชีพพนักงานบริษัท จำนวน 232 คน คิดเป็นร้อยละ 46.40 มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท จำนวน 150 คน คิดเป็นร้อยละ 30.00 และเป็นผู้ที่เคยซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารทางอินเทอร์เน็ต จำนวน 400 คน คิดเป็นร้อยละ 80.00 ผลการวิจัยการรับรู้ความเสี่ยง พบว่า ความเสี่ยงด้านหน้าที่ของสินค้า ผู้บริโภคมีการรับรู้ที่แตกต่างกันเมื่อมีอายุ การศึกษา อาชีพ และรายได้ที่แตกต่างกัน ในส่วนของความเสี่ยงด้านความปลอดภัย ผู้บริโภคมีการรับรู้ที่แตกต่างกันเมื่อมีอายุ การศึกษา อาชีพ และรายได้ที่แตกต่างกัน ในส่วนของความเสี่ยงด้านความคุ้มค่า ผู้บริโภคมีการรับรู้ที่แตกต่างกันเมื่อมีอายุ การศึกษา อาชีพ และรายได้ที่แตกต่างกัน และในส่วนของความเสี่ยงด้านสังคม ผู้บริโภคมีการรับรู้ที่แตกต่างกันเมื่อมีเพศ อายุ การศึกษา และอาชีพที่แตกต่างกัน นอกจากนี้ผลการวิจัยแรงจูงใจ พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ ผู้บริโภคมีแรงจูงใจที่แตกต่างกันเมื่ออายุ อาชีพและรายได้ที่แตกต่างกัน ในส่วนของด้านราคา ผู้บริโภคมีแรงจูงใจที่แตกต่างกันเมื่อเพศ อายุ การศึกษาและอาชีพที่แตกต่างกัน ส่วนด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ผู้บริโภคมีแรงจูงใจที่แตกต่างกันเมื่ออายุ การศึกษา อาชีพและรายได้ที่แตกต่างกัน และส่วนด้านการส่งเสริมการตลาด ผู้บริโภคมีแรงจูงใจที่แตกต่างกันเมื่อเพศ อายุ อาชีพและรายได้ที่แตกต่างกัน ในส่วนของการเปรียบเทียบความสัมพันธ์ความเสี่ยงด้านหน้าที่ของสินค้า ด้านความปลอดภัย และด้านความคุ้มค่า มีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจด้าน ราคาและช่องทางการจัดจำหน่ายสินค้า โดยทั้ง 3 ด้านนี้ไม่มีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจด้านผลิตภัณฑ์และการส่งเสริมการตลาด ส่วนความเสี่ยงด้านสังคม พบว่า มีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจทั้ง 4 ด้าน | en_US |
dc.description.abstract | The purpose of this research was to study the perceived risk and motivation on buying supplements via internet and also study the relationship between perceived risk and motivation. Online-questionnaire was used to collect data from 500 samples. The Descriptive Statistics applied were frequency, percentage, mean, and standard deviation. While, the Inferential Statistics used were T-Test, F-Test and Pearson correlation. The research results revealed that the majority of respondents were female with 368 persons as 73.60%, having age between 18-30 years old with 217 persons as 43.40%, having bachelor degree with 327 persons as 65.40%, having career as company employee with 232 persons with 46.40%, having monthly income between 20,001-30,000 Baht with 150 persons with 30.00%, and used to buy supplementary food via internet with 400 persons with 80.00%. The research results relating to perceived risk indicated that the risk on product function aspect was perceived differently when consumers had different on age, education, career, and monthly income. Similarly, the risk on safety aspect and value aspect were perceived differently when consumers had different on age, education, career, and monthly income. Regarding the risk on social aspect, consumers perceived it differently when they had different on gender, age, education, and career. According to motivation, the motivation from product aspect was different when consumers had different on age, career, and monthly income. For price aspect consumers were having different motivation when they had different on gender, age, education, and career. Furthermore, for place aspect, it was found that consumers were having different motivation when they differed on age, education, career, and monthly income. Last but not least, regarding promotion aspect, consumers were having different motivation when they differed on gender, age, career, and monthly income. Regarding the relationship comparison, the results showed that the perceived risk on production function, safety, and value aspects were related the motivation from price and place whereas they were not related to the motivation from product and promotion. However, the perceived risk on social was found having relationship to all aspects of motivation. | |
dc.description.sponsorship | ibrary.carit@mail.rmutk.ac.th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. คณะบริหารธุรกิจ | en_US |
dc.subject | ความเสี่ยง | en_US |
dc.subject | การรับรู้ | en_US |
dc.subject | ผลิตภัณฑ์อาหารเสริม | en_US |
dc.title | การรับรู้ความเสี่ยงและแรงจูงใจของผู้บริโภคต่อการซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางอินเทอร์เน็ต | en_US |
dc.title.alternative | Perceived risk and motivation of customers on buying supplementary food via internet | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์/การค้นคว้าอิสระ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pailin_2019.pdf | 2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.