Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/2369
Title: พฤติกรรมและความคาดหวังของนักท่องเที่ยวในการท่องเที่ยวทางทะเลภาคตะวันออก
Other Titles: พฤติกรรมและความคาดหวังของนักท่องเที่ยวในการท่องเที่ยวทางทะเลภาคตะวันออก
Authors: กิตติพงษ์ โสภณธรรมภาณ, อาจารย์ที่ปรึกษา
ชิดชนก ศรีเมือง
Keywords: พฤติกรรม -- นักท่องเที่ยว
การค้นคว้าอิสระ -- ปริญญาโท
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมและความคาดหวังที่มีต่อการท่องเที่ยวทะเล ในภาคตะวันออก และเปรียบเทียบพฤติกรรมและความคาดหวังของนักท่องเที่ยวจำนวน 400 คน ใน 4 จังหวัด คือ ชลบุรี ระยอง จันทบุรี และตราด โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บ รวบรวมข้อมูล สถิติเชิงพรรณนาที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลทั่วไป คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วน เบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนสถิติเชิงอนุมานที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน คือ ไคสแควร์ (Chi – Square Test) และ F-Test ผลจากวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 21 – 30 ปี มีระดับการศึกษามัธยมศึกษาตอนปลายหรือเทียบเท่า สถานภาพโสด อาชีพพนักงานบริษัท มีรายได้ เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 - 20,000 บาท และมีวัตถุประสงค์ในการเดินทางมาท่องเที่ยวหรือพักผ่อน นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เดินทางมากับครอบครัว โดยได้รับข้อมูลมาจากเพื่อนหรือญาติ ส่วนใหญ่จะ เดินทางมาท่องเที่ยวในวันเสาร์ - วันอาทิตย์ มีแหล่งท่องเที่ยวที่สนใจมากที่สุด คือชายหาด และถ้ามี โอกาสจะมาท่องเที่ยวอีกครั้ง ผลการวิจัยด้านพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวพบว่า โดยภาพรวมนักท่องเที่ยวใน 4 จังหวัด มี ความแตกต่างกันในหลายประเด็น ประกอบด้วยวัตถุประสงค์ในการเดินทาง ผู้ร่วมเดินทาง การได้รับ ข้อมูลการท่องเที่ยว ช่วงเวลาที่เดินทาง และแหล่งท่องเที่ยวที่สนใจ ยกเว้นประเด็นการกลับมา ท่องเที่ยวอีกครั้งจะพบว่าไม่มีความแตกต่างกัน ส่วนผลการวิจัยด้านความคาดหวังของนักท่องเที่ยว พบว่า โดยภาพรวมนักท่องเที่ยวใน 4 จังหวัด มีความคาดหวังแตกต่างกันในด้านผลิตภัณฑ์และ บริการ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากร ด้านกายภาพ และด้านกระบวนการ เมื่อแยกวิเคราะห์เป็นรายจังหวัดพบว่า นักท่องเที่ยวที่จังหวัดชลบุรีมีความ คาดหวังเรื่องความสะดวกในการเดินทางไปยังสถานที่อื่น ๆ มากที่สุด และคาดหวังในความสะอาด ของสถานที่พักน้อยที่สุด นักท่องเที่ยวที่จังหวัดระยองมีความคาดหวังในสถานที่พักอยู่ใกล้แหล่ง อาหารมากที่สุด และคาดหวังการได้รับส่วนลดอาหารน้อยที่สุด นักท่องเที่ยวที่จังหวัดจันทบุรีมีความ คาดหวังความเป็นธรรมชาติมากที่สุด และคาดหวังการโฆษณาประชาสัมพันธ์ผ่านการจัดกิจกรรมน้อย ที่สุด สุดท้ายนักท่องเที่ยวที่จังหวัดตราดมีความคาดหวังในสถานที่พักอยู่ใกล้แหล่งอาหารมากที่สุด และคาดหวังในความสะอาดของสถานที่พักน้อยที่สุด
This research aimed to study behavior and expectation towards sea tourism in the eastern region and also compared behavior and expectation of 400 tourists from four provinces i.e. Chon Buri, Rayong, Chanthaburi, and Trat. Questionnaire was used as the research instrument to collect the data. The descriptive statistics of frequency, percentages, means, and standard deviation were used for the general data analysis while the inferential statistics of Chi – Square Test and F-Test were used for the hypothesis test, respectively. According to the research findings, most of the respondents were female, aged 21-30 years old with single marital status. These respondents obtained the upper secondary education or equivalent and currently worked as the company employees with the monthly income of 10,001 – 20,000 Baht. They travelled for the main purposes of relaxation and resting. Most of the tourists traveled with their families on Saturday and Sunday. They received the tourist information from their friends or relatives and most interested place was the beaches. They also stated that they would come back again. In regard with the research findings on the behavior of the tourists, the tourist in four provinces overall indicated the difference in many aspects e.g. the traveling purposes, fellow travelers, receiving of tourism-related information, traveling periods, and interested tourist attractions. However, there was no difference on the re-visiting of such tourist attractions. In terms of the expectation, the tourists in four provinces generally had the different expectations on the aspect of products and services, prices, distribution channels, marketing promotion, personnel, physical matters, and processes. When separately analyzed by each province, it was found that the tourists in Chon Buri province expected most the convenience on traveling to other places and expected least on the cleanness of their accommodations. For the tourists in Rayong province, they expected most the accommodations that were located near food supply and expected least the food discount. The tourists in Chanthaburi province expected most the naturalness and expected least the public relations through the activities. Finally, the tourists in Trat province expected most the accommodations that were located near food supply and expected least the cleanness of their accommodations.
URI: http://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/2369
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์/การค้นคว้าอิสระ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chichanok_2019.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.