Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.rmutk.ac.th/jspui/handle/123456789/4687
Title: | ปัจจัยที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า |
Other Titles: | Factors Affecting The Decision-Making Process to Purchase An Electric Vehicle. |
Authors: | ปรมินทร์ โฆษิตกุลพร, อาจารย์ที่ปรึกษา เพ็ญรุ้ง จำปาทอง |
Keywords: | รถยนต์ไฟฟ้า Electric Vehicle วิทยานิพนธ์ -- ปีการศึกษา 2566 |
Issue Date: | 2566 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ |
Abstract: | งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นของปัจจัยทัศนคติ จิตวิทยาส่วนประสมทางการตลาด 4P’s และคุณค่าตราสินค้า ที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า 2) เพื่อศึกษาอิทธิพลของปัจจัยทัศนคติ จิตวิทยา ส่วนประสมทางการตลาด 4P’s และคุณค่า ตราสินค้า ที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า เก็บรวบรวมข้อมูลด้วย แบบสอบถามออนไลน์ผ่าน Google form ตัวอย่างคือ ผู้ที่ไม่มีประสบการณ์และมีประสบการณ์ใช้รถยนต์ไฟฟ้ารวมทั้งสิ้น 400 คน ด้วยการสุ่มตัวอย่างแบบไม่อาศัยความน่าจะเป็น โดยสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง จากกลุ่ม Facebook ที่เกี่ยวข้องกับรถยนต์ไฟฟ้า จำนวน 5 กลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงเส้นพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับความคิดเห็นของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 4P’s จิตวิทยาและคุณค่าตราสินค้า ที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า อยู่ในระดับเห็นด้วยมาก (x ̅= 5.76, 5.58, 5.54) ตามลำดับ และระดับความคิดเห็นของปัจจัยทัศนคติ อยู่ในระดับเห็นด้วยค่อนข้างมาก (x ̅=5.40) เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 4P’s ด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับเห็นด้วยมาก (x ̅=5.92) รองลงมาคือ ปัจจัยจิตวิทยาด้านการรับรู้, ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 4P’s ด้านผลิตภัณฑ์, ปัจจัยคุณค่าตราสินค้าด้านสินทรัพย์อื่น ๆ ของตราสินค้าอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก (x ̅=5.89) และสุดท้ายคือ ปัจจัยจิตวิทยาด้านการเรียนรู้ อยู่ในระดับเห็นด้วยค่อนข้างมาก (x ̅=5.15) 2) ปัจจัยที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า ประกอบด้วย ปัจจัยคุณค่าตราสินค้าด้านสินทรัพย์อื่นๆของตราสินค้า (B=0.295) ปัจจัยจิตวิทยา ด้านการรับรู้ (B=0.167), ปัจจัยคุณค่าตราสินค้า ด้านการรับรู้ในคุณภาพ (B=0.163), ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 4P’s ด้านการส่งเสริมการตลาด (B=0.151), ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 4P’s ด้านผลิตภัณฑ์ (B=0.144), ปัจจัยทัศนคติ ด้านอารมณ์ความรู้สึก (B=0.110) และสุดท้ายคือ ปัจจัยจิตวิทยา ด้านการจูงใจ (B=0.094) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 มีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณอยู่ในระดับมากที่สุด (R=0.852) มีอำนาจในการพยากรณ์ร้อยละ 72.5 (R-squared=0.725) และมีค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานของการพยากรณ์เท่ากับ 0.46022 (S.E. of regression=0.46022) This research has a purpose. 1) To study the level of opinions towards attitude factor, psychology, 4P's marketing mix and brand value affecting the decision making process to purchase an electric vehicle. 2) To study the influence of attitude factor, psychology 4P's marketing mix and brand value affecting the decision making process to purchase an electric vehicle. Data were collected through online questionnaire via google form. The sample is inexperienced and experienced people used electric vehicle for 400 people. With a non-probability random sampling method by specific sampling from 5 groups facebook related to electric vehicle. Data were analyzed by using descriptive statistics such as percentage mean standard deviation and multiple linear regression analysis. The research results showed that 1) The level of opinion of the 4P's marketing mix, psychology and brand value. That affects the decision-making process for buying an electric vehicle, in a very agreeable level (x ̅=5.76, 5.58, 5.54) respectively. And opinion level of attitude factor, in a very agreeable level. (x ̅=5.40). When considering each aspect, it was found that the aspect with the highest average is the 4P's marketing mix factor on marketing promotion side, in a very agreeable level (x ̅= 5.92). Followed by the psychological factor of perception, the 4P's marketing mix factor in the product side, brand value factors of other proprietary brand assets in a very agreeable level (x ̅=5.89). And finally psychological factors in learning, in a level of quite a lot (x ̅=5.15). 2)Factors affecting the decision-making process for purchasing electric vehicle, consisting of brand value factors of other proprietary brand assets (B=0.295), psychological factor cognitive aspect (B=0.167), brand value factor perceived quality (B=0.163), 4P's marketing mix factor on marketing promotion side (B=0.151), 4P's marketing mix factor on product side (B=0.144), attitude factor affective component (B=0.110) and finally, psychological factors in motivation (B=0.094). Statistically significant at the .05 level. The multiple correlation coefficient was at the highest level (R=0.852). The predictive power was 72.5% (R-squared =0.725), and the standard error of forecasting was 0.46022 (S.E. of regression =0.46022) |
URI: | http://dspace.rmutk.ac.th/handle/123456789/4687 |
Appears in Collections: | วิทยานิพนธ์/การค้นคว้าอิสระ |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.