การพัฒนาบทเรียนอีเลิร์นนิงเรื่องโครงงานระบบสมองกลฝังตัว
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพ บทเรียนอีเลิร์นนิง เรื่องโครงงานระบบ สมองกลฝังตัวและวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านทักษะการปฏิบัติการดำเนินการวิจัยประกอบด้วย 1) การสร้างบทเรียนอีเลิร์นนิง และมีการประเมินคุณภาพ โดยผู้เชี่ยวชาญ ด้านเนื้อหาและด้านสื่อและเทคนิคการนำเสนอ จำนวน 5 คน 2) การหาประสิทธิภาพบทเรียน โดยนำไปทดลองกับกลุ่มตัวอย่างที่เลือกมาแบบ เจาะจง จากนักศึกษาชั้น ปีที่ 1 สาขาวิชาเทคโนโลยีคอมพิวเตอร์คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ ที่มีความสนใจทำโครงงานด้านระบบสมองกลฝังตัว จำนวน 25 คน หลังสิ้นสุด ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2554 การหาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทำโดยการทดสอบทักษะการปฏิบัติเครื่องมือ ที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่บทเรียนอีเลิร์นนิง และแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติ โดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่า t ผลการวิจัยั พบว่าบทเรียนอีเลิร์นนิง ที่พัฒนามีจำนวน 6 หน่วยเรียน มีคุณภาพในระดับดีส่วน ประสิทธิภาพของบทเรียน อีเลิร์นนิง ที่หาโดยการใช้ค่า E1/E2 มีค่า 97.15/84.67 ซึ่งสูงกว่า เกณฑ์ที่ตั้งไว้ส่วน ค่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านทักษะการปฏิบัติอยู่ที่ระดับร้อยละ84.67 The objectives of this research were to develop e-learning lessons on Embedded System Projects, to examine the lessons’ effectiveness and to evaluate students’ achievement focusing on practical skills. Six e-learning lessons designed by the researcher were undergone quality check by five specialists in the subject contents, instructional material design and presentation techniques. To examine effectiveness, the lessons were trailed with a group of computer technology students who were studying at Rajamangala University of Technology Krungthep in semester 2 academic year 2011. The students were purposefully selected and 25 students, with the interest in completing an embedded system project, volunteered to participate in the research. At the end of the lessons, the students completed a practical test. The research instruments included the e-learning lessons and the performance test. Statistical analyses were carried out for the mean, standard deviation and t test.
It was found that the e-learning lessons had a good quality. The effectiveness value of the e-learning lessons was 97.15/84.67, which exceeded the common E1/E2 standard. The students’ achievement level in the practical domain was at 84.67 percent.